Bron: OTA Insight
Sterke toename van zoekopdrachten naar vluchten en hotels
Naarmate 2022 vorderde, stelde OTA Insight vast dat de interesse in België als reisbestemming sterk toenam. Die toegenomen belangstelling voor belangrijke Belgische bestemmingen verhoudt zich gunstig ten opzichte van nabijgelegen toeristische hotspots. Van mei tot juli werd ongeveer anderhalf keer meer gezocht naar vluchten naar Brussel dan in januari 2022. In september was het aantal zoekopdrachten sinds het begin van het jaar verdubbeld.
Ter vergelijking: deze toegenomen belangstelling was groter dan die voor Parijs en iets kleiner dan die voor Amsterdam. Het is duidelijk dat Brussel aansluit bij de algemene terugkeer van de interesse en vraag voor Noordwest-Europa.
De Belgische steden doen het nog beter als het gaat om zoekopdrachten naar hotels via Online Travel Agencies (OTA's) en metasearch-websites. Hier zag OTA Insight een sterke piekperiode voor Antwerpen, Brugge en Brussel. Ze volgen alle drie een gelijkaardig patroon doorheen het jaar, wat wijst op een algemeen herstel van het toerisme binnen en naar het land.
Voor de belangrijkste vakantieperiodes in juli en augustus 2022 was het aantal hotelzoekopdrachten voor deze steden ongeveer 23 keer hoger dan aan het begin van het jaar, waarmee de toegenomen interesse voor Amsterdam en Parijs werd overtroffen. Op het vlak van zakenreizen presteert Brussel beter dan Amsterdam en Parijs, met 3,8 keer meer GDS-zoekopdrachten dan aan het begin van 2022.
Hotelprijzen volgen langzaam maar zeker
De toegenomen belangstelling vertaalt zich in een grotere vraag en een gunstiger prijsbeeld. De daaruit volgende prijsstijging duurde echter iets langer voor Belgische bestemmingen dan voor hun tegenhangers in de buurlanden. Tijdens de piekperiode van 2022 lagen de prijzen in Antwerpen, Brugge en Brussel vanaf juni consequent boven het niveau van vóór de pandemie. Amsterdam en Parijs kenden in vergelijking een vroegere en sterkere groei van de kamerprijzen, maar als je de inflatie in rekening brengt, bevindt enkel Brussel zich in een echt positief prijsgebied.
De cijfers inzake overnachtingen en hotelbezetting van de voorbije maanden wijzen erop dat België het niveau van vóór de pandemie snel nadert, wat op zijn beurt betere kamerprijzen mogelijk maakt. Het optimistische prijsbeeld voor de Belgische steden houdt aan, hoewel dit tegen het einde van 2022 begint af te nemen.
Veranderde promotiestrategieën van hotels
De heropleving van de vraag naar hotelkamers heeft ook gevolgen voor de promotiestrategieën binnen de belangrijkste bestemmingen. Aangezien de zoekopdrachten en de vraag vanaf mei aantrokken, pasten ook de prijsstrategieën van revenue managers zich aan.
Het hernieuwde vertrouwen van de consument in de reisindustrie heeft een veel sterkere basis gecreëerd voor hoteliers om mee aan de slag te gaan, met als gevolg een opwaartse druk op de kamerprijzen en tegelijkertijd een neerwaartse tendens op het gebied van kortingen en flex-aanbiedingen.
Conclusie
Het Belgische toerisme ziet er positief uit nu het zich herstelt tot het peil van voor de coronacrisis. De heropleving zwakt echter geleidelijk af als gevolg van de inflatie en de druk op het vrij besteedbare inkomen van de consument. Toch zijn de vooruitzichten veel beter dan in het zeer recente verleden.
Wil je maximaal profijt halen uit het herstel van de reismarkt?
Om optimaal in te spelen op de huidige vraag is het belangrijk om rekening te houden met dit soort markttrends en de juiste prijs op het juiste moment te bieden. Om dit proces te automatiseren en te optimaliseren, is het raadzaam om gebruik te maken van een rate shopping tool zoals die van OTA Insight. Wil je hier graag meer over weten? Aarzel niet om contact met ons op te nemen via onderstaand formulier!