Waarom je aanwezig moet zijn op verschillende boekingskanalen?
Als hotel eigenaar of general manager weet je dat het belangrijk is om ook aanwezig te zijn op diverse online boekingskanalen? Reizigers bekijken en vergelijken via Booking.com, Airbnb of Expedia diverse hotels, om dan vervolgens op jouw eigen hotelwebsite de reservatie te doen. Hoe meer je dus online aanwezig bent, hoe meer jouw accommodatie gezien wordt en hoe meer boekingen jij kunt genereren. Hierdoor zal je bezettingsgraad ook stijgen.
#1 Kies de juiste OTA's
Online Travel Agencies (OTA’s) zijn de dag van vandaag niet meer weg te denken in de reisindustrie en een onmisbare schakel in jouw online distributiestrategie. Wel kende het OTA-landschap de laatste jaren een sterke evolutie en zorgde de corona-pandemie voor een opmars van het toerisme in eigen land en bijvolg ook een stijgend succes van lokale platformen zoals Logeren in Vlaanderen en Voordeeluitjes.nl.
"Het is belangrijk om met je accommodatie op het juiste kanaal te adverteren om zo een maximale bezettingsgraad te bereiken."
#2 Besteed ook aandacht aan directe reserveringen
Maar los van jouw aanwezigheid op online boekingsplatformen, is het ook noodzakelijk om voldoende aandacht te besteden aan jouw eigen hotelwebsite en Booking Engine.
OTA’s zijn populair, klopt! En vele reizigers boeken inderdaad via deze platformen. Maar wist je dat maar liefst 50% na het ontdekken van een geschikt hotel op een OTA toch nog de persoonlijke hotelwebsite opzoekt. Hoe meer reserveringen je kan binnenhalen via de eigen website, hoe minder commissie je moet betalen.
#3 Zet ook in op metasearch
Naast OTA’s zijn metasearch websites ook belangrijke kanalen om jouw accommodatie uitgebreid te promoten. Wanneer een reiziger een zoekopdracht invoert op een metasearch site zoals bijvoorbeeld Trivago, dan krijgt deze niet alleen accommodaties te zien die aan de zoekopdracht voldoen, maar worden meteen ook de kamerprijzen van op verschillende boekingsplatformen geafficheerd. Zo ziet de reiziger meteen via welke boekingssite hij het voordeligst kan boeken. Google Hotel Ads, TripAdvisor & Trivago zijn bekende voorbeelden.
Een goede mix is noodzakelijk
Aanwezig zijn op verschillende kanalen is een goed idee & zal je bezettingsgraad maximaliseren. Houd wel in het achterhoofd dat een partnership met een OTA een grote hap uit je budget neemt, want de commissies kunnen oplopen tot soms wel 30%. Daar tegenover staat dat deze partners wel voor heel wat reserveringen zorgen. Het is dus belangrijk voor je rendement om te streven naar een ideale mix tussen boekingen via OTA’s en rechtstreekse, commissievrije reserveringen via je eigen kanalen.
Hoe kan je deze kanalen eenvoudig beheren?
Met Cubilis Channel Manager beheer je dus moeiteloos rechtstreekse boekingen via je eigen website, als reserveringen via online boekingsplatformen. En die combinatie loont! Onderzoek onder onze klanten toont aan dat 20% van de reservaties nog steeds rechtstreekse boekingen zijn, via de eigen booking engine. De rest komt binnen via diverse OTA’s.
Onze Cubilis Channel Manager is hierbij de ideale tool en biedt tal van voordelen:
- Je hanteert een optimale prijsstrategie met flexibel instelbare tariefplannen.
- Real time synchronisatie van prijzen en beschikbaarheden op alle platformen waardoor overboekingen verleden tijd zijn.
- Kwalitatieve integraties mogelijk mogelijk met meer dan 200 OTA's.
- Je betaalt volgens de grootte van jouw accommodatie.
Wil je meer weten?
Ontdek nu hoe onze Cubilis Channel Manager ook online de visibiliteit van uw accommodatie kan maximaliseren. Vraag een gratis demo aan!