Waarom is dagelijks rate management belangrijk?
Reizigers hebben tegenwoordig een overvloed aan overnachtingsmogelijkheden om uit te kiezen en prijzen vergelijken is dankzij grote OTA's eenvoudiger dan ooit. Dit heeft geleid tot een uiterst concurrentiële markt voor hoteliers. Het weergeven van de juiste prijs op het juiste moment is daarom nog belangrijker geworden. Reageer op schommelingen in de vraag met een dynamische prijsstelling, zodat je een constante bezettingsgraad kan handhaven en je inkomsten kan maximaliseren.
Creëer een goed presterende set tariefplannen
Wat zijn tariefplannen?
Kort samengevat zijn de tariefplannen van een hotel de verschillende opties die een reiziger te zien krijgt tijdens het boekingsproces. Het is belangrijk om een goed doordachte set tariefplannen samen te stellen met specifieke restricties om je boekingen en inkomsten te maximaliseren. Enkele veel voorkomende voorbeelden zijn:
- BAR (Best Available Rate)
- Flexibel vs. non-refundable tarief
- Tarief met ontbijt inbegrepen
- Early-bird vs. last-minute tarief
- Tarief voor bedrijven
- Tijdelijke promotionele tariefplannen
- …
Hoe zet je verschillende tariefplannen op?
Het opzetten van verschillende tariefplannen is heel eenvoudig in Cubilis. Elk tariefplan vertrekt van je standaardtarief (jouw 'Best Available Rate' of BAR), op basis waarvan je je andere tariefplannen kan berekenen (bijvoorbeeld door een percentage of een vast bedrag af te trekken of toe te voegen). Wanneer je je standaardtarieven verhoogt of verlaagt als reactie op veranderingen in de markt, zullen je afgeleide tariefplannen vanzelf volgen! Er zijn een paar factoren waarmee je rekening moet houden bij het bepalen van de juiste prijs voor je tariefplannen:
- Seizoenen (hoog-, laag- & middenseizoen)
- Andere speciale periodes/vakanties
- Evenementen in de buurt
- De concurrentie in je omgeving
- Historische gegevens en rapporten
- Trends en verwachtingen
Eens je tariefplannen klaar zijn, kan je ze beschikbaar maken op de reserveringsmodule op je website en ze activeren op je andere boekingskanalen. Let wel op dat je potentiële klanten niet overweldigt met te veel opties. Vier tot zes tarieven tegelijk tonen is doorgaans optimaal. Door te monitoren hoeveel reserveringen en inkomsten ze genereren, kan je de tariefstructuur verder verfijnen.
Hoe kan je je tarieven en boekingskanalen efficiënt beheren?
Aanwezig zijn op een goede selectie OTA's en metasearchwebsites is essentieel voor een goede bezettingsgraad. Om de commissies die deze partijen aanrekenen te compenseren, heb je zelf ook een goed converterende website nodig. Probeer altijd de laagste prijzen aan te bieden op je eigen website om directe boekingen aan te moedigen.
Meerdere distributiekanalen onderhouden is natuurlijk wat ingewikkelder, maar beslist de moeite waard. Om je prijzen en beschikbaarheid op al deze kanalen efficiënt te beheren is een betrouwbare Channel Manager een absolute must. Die zorgt ervoor dat prijswijzigingen en beschikbaarheden van kamers overal onmiddellijk gesynchroniseerd worden.
Door je OTA's rechtstreeks aan je Channel Manager te koppelen, kan je veel handmatig werk uitsparen. In plaats van voor elk kanaal afzonderlijk een specifiek tariefplan aan te maken, kan je in Cubilis met presets werken waarbij per OTA een automatisch supplement wordt berekend (bijvoorbeeld +15% voor Booking.com).
Je OTA's rechtstreeks verbinden met Cubilis heeft nog veel meer voordelen:
- Je krijgt een duidelijk overzicht van alle reserveringen in Cubilis.
- Cubilis ontvangt de accommodatietypes en tariefplannen die je al in Booking.com hebt aangemaakt. Je hoeft alleen nog maar de overeenkomstige accommodatietypes en tariefplannen van de twee systemen te linken.
- Importeer met één knop alle toekomstige OTA-reserveringen in Cubilis.
- Je hoeft geen beschikbaarheid, prijzen of restricties meer toe te voegen op je boekingskanalen. Cubilis synchroniseert automatisch deze gegevens.
- Ook promoties kan je vanuit Cubilis beheren. Zo kan je gemakkelijk een last-minute aanbieding lanceren of er eentje opzetten voor business-klanten.
- Geen overboekingen meer, want Cubilis controleert je OTA's voortdurend op nieuwe reserveringen.
Eenvoudige dynamische prijsstelling met een Revenue Management Systeem
De snelste en makkelijkste manier om te reageren op veranderingen in de markt is door je Channel Manager te koppelen aan een Revenue Management Systeem (RMS) zoals RevControl of RoomPriceGenie. Het analyseert de nodige gegevens om meermaals per dag optimale kamerprijzen voor te stellen en zo je RevPAR (inkomsten per beschikbare kamer) te maximaliseren. Dankzij de integratie met Cubilis kan je ervoor opteren om deze prijzen automatisch te uploaden naar je boekingskanalen. Zo wordt het hanteren van dynamische prijzen haalbaar voor elke accommodatie-eigenaar!
Klaar om je rate management efficiënter te maken met Cubilis?
Neem gerust contact met ons op via onderstaand formulier voor meer informatie. We helpen je graag bij het optimaliseren van je rate management!