Geschreven door: Rémon de Korte – IFHG, jouw partner in Revenue Management
#1 Verbeter je zichtbaarheid!
Het verhogen van je omzet begint met het optimaliseren van je aanwezigheid in de markt. Als gasten je niet kunnen vinden, zullen ze niet bij je verblijven. Ervoor zorgen dat je meer boekingen krijgt dan jouw 'eerlijke aandeel' kan op vele manieren en experimenteren is een goede manier om te zien wat voor jou werkt! Hier zijn een paar eenvoudige tips die je kunt uitproberen:
- Onderzoek of er dagen zijn waarop je minder restricties kunt instellen om je zichtbaarheid te verhogen. Veel hotels houden in het laagseizoen dezelfde restricties als in het hoogseizoen, wat resulteert in minder zichtbaarheid.
- Bekijk en evalueer de annuleringsvoorwaarden. Gasten vinden het fijn als er flexibele tarieven beschikbaar zijn en gebruiken deze opties bij het filteren van hun keuze. Ga eens na, heb je je flexibele tarieven goed ingesteld en zijn ze op ieder kanaal ook actief?
- Is je hotel goed zichtbaar op Google? Voor veel gasten is Google het eerste punt waar ze beginnen met het zoeken naar een hotel. Een goede zichtbaarheid in de zoekmachine is daarom essentieel. Is jouw hotel bijvoorbeeld al te boeken via Google Hotel Search en heb je ook je eigen website hiertussen staan?
- Het gebruik maken van visibility boosters, zoals Booking Preferred, op OTA’s kan handig zijn om meer zichtbaarheid te krijgen op OTA’s in ruil voor iets meer commissie. Extra commissie betalen is niet de beste optie, maar het kan zeker werken als je in een drukke markt opereert met veel verschillende aanbieders!
- Nu we het toch over OTA’s hebben, neem een kijkje naar jouw profielscore. Is alles goed ingevuld en volledig geoptimaliseerd? OTA’s willen een zo compleet mogelijk profiel tonen aan gasten en hoe completer jouw profiel, hoe meer zichtbaarheid jij krijgt!
- En als laatste – misschien wel de allerbelangrijkste tip – neem je eigen website eens goed onder de loep. Gasten weten jouw website steeds vaker te vinden en onderzoek ook de mogelijkheden voor het adverteren in de zoekmachine.
#2 Evalueer je ratestructuur
Een andere suggestie om je revenue management te optimaliseren is het bekijken van je ratestructuur. Zijn je tarieven afhankelijk van elkaar? Of pas je elk tarief handmatig aan? Om tijd te besparen kun je je tarieven aan elkaar koppelen zodat je altijd de juiste prijzen aanbiedt met zo min mogelijk werk. Waar je op moet letten:
- Maak je gebruik van leading en derived rate plans?
- Bied je de juiste tarieven aan op het juiste moment?
- Of misschien geef je korting op dagen waarop het niet hoeft?
- Geef je de juiste kortingen op je tarieven die passen bij het boekgedrag van je gasten?
- Heb je effectieve manieren voor het blokkeren van bepaalde rate plans wanneer dit moet?
#3 Bekijk de structuur van je kamertypes
Sommige hotels bieden slechts één kamertype aan, wat normaal gesproken niet de meest ideale uitgangspositie is. Andere hotels bieden weer tientallen kamertypes aan, wat ook niet optimaal is. Doorgaans maken hotels gebruik van drie tot zes kamertypes. En met een goede reden, want gebruik maken van verschillende kamertypes kan in het voordeel werken van jouw revenue management! Hieronder een aantal tips:
- Passen je kamertypes bij al je doelgroepen? Zakelijke gasten hebben andere wensen dan toeristen en een goede kamertype presentatie is hierin essentieel.
- Is het beheren van je kamertypes eenvoudig? Te veel kamertypes kan ook verwarrend werken voor je gasten.
- Een goede tip hiervoor is om te bedenken hoe vaak je gasten upgradet naar een beter kamertype of als er over bepaalde kamers gemeenschappelijke ‘klachten’ zijn, zoals de kamergrootte. Deze kun je dan samenvoegen tot een nieuw kamertype waardoor de verwachtingen van de gast beter gemanaged worden.
#4 Bekijk je kanalenmix
De pandemie heeft enorm veel veranderd, zo ook de manier hoe gasten hun hotel boeken. De meeste OTA’s proberen zich aan te passen aan alle veranderingen (zoals het belichten van extra hygiëne maatregelen), waarin de één het beter doet dan de ander. Door je kanalenmix te beoordelen ben je er zeker van dat je tijd en geld spendeert aan de beste partners. In Cubilis kan je gemakkelijk je kanalen monitoren en bijsturen. Houd in de analyse van je kanalenmix rekening met het volgende:
- Wanneer je een vaste fee betaalt voor een bepaald kanaal, ga dan na of dit het geld waard is. Wellicht kun je dit geld op een andere manier beter investeren.
- Werk je met een vast allotment? Bekijk of dit niet de meest gewilde data in beslag neemt tegen een te lage prijs.
- Indien een partner geen omzet genereert, overweeg dan het kanaal te schrappen en te focussen op kanalen die jou wel omzet opleveren.
- Ook belangrijk – ga na wat je eigen kanaal qua omzet genereert. Wellicht kun je hierin optimaliseren door meer te investeren in je eigen marketing.
#5 Neem je segmentatie eens onder de loep
Je boekingen segmenteren is erg belangrijk. Het onderscheiden tussen alleen zakelijke en leisure gasten is niet aan te raden. Overweeg om je boekingen te segmenteren op reizigerstype. Een individuele leisure gast heeft hele andere wensen dan een zakelijke gast. Door je reizigerstype echt te leren kennen heb je vele mogelijkheden in het optimaliseren van je revenue management. Heb je wel eens gedacht aan het onderstaande?
- Weet je hoe vaak een promotionele gast een BAR tarief heeft geblokkeerd?
- Weet je hoe vaak een FIT boeking of allotted room een hoger tarief blokkeerde?
- Wat voor reizigerstype boekt het flexibele tarief en wie boekt de semiflex tarieven?
#6 It’s all about conversion
De stap naar meer omzet begint bij zichtbaarheid, maar uiteindelijk gaat het er ook om dat gasten gaan boeken op jouw kanalen. Hierin spreken we over conversieoptimalisatie, het proces waarin bezoekers worden omgezet naar gasten. Hieronder een aantal simpele tips voor het optimaliseren van je eigen website:
- Bied je gasten een extra voordeel aan (wees creatief).
- Jouw “boek nu” knop dient prominent aanwezig te zijn.
- Vraag een bekende buiten je hotel om een reservering te maken via je website en optimaliseer het boekingsproces.
- Gebruik promoties voor het verbeteren van de conversie op minder populaire dagen.
#7 Gebruik restricties op de juiste manier
Het gebruik maken van restricties kan subjectief worden geïnterpreteerd. Als er bepaalde data standaard worden volgeboekt voor één nacht, kan het interessant zijn om hierop een restrictie te zetten, zodat omliggende dagen ook worden geboekt. Een veel voorkomende restrictie is om een minimaal verblijf van twee nachten in te stellen wanneer iemand boekt voor een zaterdag. Zo zorg je er ook voor dat je omzet genereert op een zondag. Dit kun je ook doen op populaire data zoals Pasen, Kerst of Pinksteren. Restricties voorkomen dat je toekomstige boekingen misloopt doordat deze dagen geblokkeerd zijn. Waar je aan moet denken:
- Gebruik je restricties op dagen wanneer je altijd volgeboekt bent?
- Zorgen restricties voor minder boekingen, doordat deze bijvoorbeeld te streng staan ingesteld?
- Zorg je ervoor dat restricties op kortingen worden gezet op populaire data? Gebruik je bijvoorbeeld blackout date op Genius?
- Gebruik je restricties wanneer een groep een aankomstdatum blokkeert om ervoor te zorgen dat gasten die lang blijven jouw hotel kunnen boeken?
Revenue management is evenzeer een kunst als een wetenschap, maar bovendien kan het zeer tijdrovend worden. Vooral als je niet zeker weet wat de beste manier is om je strategie op te zetten en te onderhouden. Als je jouw inkomsten wil verbeteren, maar niet over de juiste mensen, de tijd of het geduld beschikt om je strategie te optimaliseren, overweeg dan IFHG, jouw partner in Revenue Management. IFHG heeft meer dan 9 jaar ervaring in revenue management en heeft een team van experts tot je beschikking. IFHG zal deel uitmaken van jouw team in de mate waarin je hen nodig hebt en zal je inkomsten optimaliseren terwijl jij je tijd aan andere belangrijke zaken kunt besteden.
Verhoog jouw inkomsten nu meteen!
Benieuwd om te ontdekken hoe je je inkomsten kan boosten dankzij de Cubilis Channel Manager in combinatie met de IFHG strategy analysis service? Probeer het gratis door ons te contacteren via onderstaand formulier. We zijn er om jou te helpen groeien!