Wil je direct je kameromzet verhogen? Lees dan onze 3 tips hieronder!
Tip #1: Kamerprijsintegriteit – Publieke versus directe kamerprijzen
Een belangrijke eerste stap in het onder controle krijgen van je revenue management, is de controle nemen over de verkoopprijzen van de hotelkamers. Heb je ooit het distributie pad gevolgd dat een kamerprijs aflegt? Van PMS > Channel Manager > Online Travel Agent (OTA)? Is de kamerprijs op het desbetreffende OTA-platform de gewenste kamerprijs die je in de PMS invoerde? Of is de kamerprijs ‘tijdens de route’ veranderd?
Is de kamerprijs op de eigen website de meest interessante prijs om te boeken of zijn er interessantere kamerprijzen op een ander distributiekanaal beschikbaar? Als dat zo is, waarom zou een gast dan direct op de eigen website gaan boeken? Ga stap voor stap door je distributielandschap heen, maak een overzicht van de distributiekanalen waarmee je werkt, bekijk de korting-/promotiestrategieën en wees op de hoogte van de verschillende betaalopties aangeboden per OTA. Zodra je dit hebt uitgewerkt, dan kan je begrijpen waarom een bepaalde kamerprijs te boeken is op een OTA-platform.
Tip #2: Neem controle over je distributielandschap
Breng je inzicht in je distributielandschap naar de volgende fase. Zijn de distributiekanalen waarmee je werkt gekoppeld aan een Channel Manager? Met andere woorden: kunnen de distributiekanalen de kamertypebeschikbaarheid en kamerprijzen automatisch ontvangen? Ten tweede, ben je op de hoogte van de kosten die elk kanaal met zich meebrengt? Wat is het commissiebedrag of -percentage per reservering van de verschillende distributiekanalen?
Dankzij de Rate Buckets-functionaliteit in RevControl’s Revenue Management Systeem kun je de controle nemen over je distributiekosten en focussen op de meeste winstgevende kanalen. RevControl laat je verschillende rate buckets maken, waarmee je automatisch bepaalde tarieven kan openen of sluiten afhankelijk van de bezetting of verwachte bezetting in het hotel.
De Rate Buckets kalender toont de status van je distributiekanalen. Hier kan je met één simpele klik een bucket openen of sluiten. Op deze manier heb je de volledige controle over je kamertypebeschikbaarheid, door het gehele distributielandschap.
Tip #3: Hoe positioneer je jouw accommodatie in de markt
Voordat je een strategie gebaseerd op de markt kan uitrollen, is een marktanalyse van groot belang. Welke hotels zitten er in de nabije omgeving, welke producten bieden ze aan, wat zijn de reviewscores en wat is de focusmarkt van deze hotels? Door deze factoren te analyseren, begin je met het in kaart brengen van de concurrenten en kan je jouw accommodatie positioneren in de markt.
Tegenwoordig werken veel accommodaties met een rate shopper. Een rate shopper toont marktdata, zoals kamerprijzen en prijsrestricties van de concurrenten en geplande evenementen in de buurt van het hotel. De volgende stap is om de marktdata te gebruiken in een analyse en je eigen accommodatie te rangschikken tussen de concurrenten. Hierdoor kan je vanuit RevControl een op concurrentie gebaseerde adviesprijs ontvangen. Want data is er om te gebruiken! Gebruik deze informatie en ontvang dagelijks nieuwe op concurrentie gebaseerde adviesprijzen, om je ideale verkoopprijs in de markt te zetten.
Door je eigen prijsstrategie te begrijpen, controle te pakken over je prijsintegriteit en tegelijkertijd de markt waarin je actief bent mee te nemen in prijsadviezen, kan je echt je Revenue Management makkelijk maken.
Interesse om een sterke revenue management strategie op te zetten?
Twijfel niet en neem contact met ons op via onderstaand formulier als je meer wil weten over de integratie tussen Cubilis en RevControl. Wij vereenvoudigen graag jouw revenue management!